Różnego rodzaju ćwiczenia, gry i zabawy, karty pokazowe oraz kodowanki mające na celu rozwinięcie słuchu fonematycznego, zapoznanie dzieci z literami polskiego alfabetu oraz sylabami, jak również utrwalenie ich znajomości.
Litery - karty pokazowe A5
Litery - karty pokazowe A4
Zabawa dywanowa - zakodowane głoski i litery
Rymy
SUPERznawca liter - gra
Literowe puzzle
Gry i zabawy z literkami
Gry i zabawy z sylabami
Litery - kodowanie
Alfabet kolorowanki
Zwierzęta Alfabet - kolorowanki
Co powinno umieć dziecko, aby było gotowe do podjęcia nauki czytania?
Gotowość do podjęcia nauki czytania dziecko osiąga wtedy, gdy jego percepcja wzrokowa pozwoli mu analizować kształt oraz zapis graficzny litery, czyli innymi słowy - dziecko potrafi patrząc na literę odróżnić ją od innych liter na podstawie jej wyglądu. Istotny jest również rozwinięty słuch fonemowy, czyli umiejętność rozróżniania poszczególnych dźwięków mowy - fonemów. Ważny jest również odpowiedni poziom rozwoju pamięci, który pozwoli na zapamiętywanie symboli - liter oraz szybkie kojarzenie ich z odpowiadającymi im dźwiękami - głoskami.
Jak wspierać dziecko w osiągnięciu gotowości do podjęcia nauki czytania?
W przygotowaniu do nauki czytania istotne są więc ćwiczenia wspierające 3 obszary: percepcję wzrokową, słuch fonemowy oraz pamięć. Percepcję wzrokową ćwiczą różnego rodzaju wypatrywanki, puzzle, gry typu Dobble czy łączenie przedmiotów z ich cieniami. Słuch fonemowy ćwiczą zabawy dotyczące wyodrębniania głosek (w nagłosie i wygłosie) czy zabawy z rymami. Pamięć zaś będą ćwiczyły zabawy typu memory czy zagadki dotyczące ułożenia przedmiotów w szeregu.
Jak uatrakcyjnić zabawę z czytaniem?
Nieważne, którą z metod nauki czytania wybierzecie: czytania globalnego, składania sylab, składania głosek czy czytania dla rozwoju - każda z nich prowadzi do tego samego celu: umiejętności czytania. Najważniejsza jest atrakcyjność materiału, aby uniknąć braku zainteresowania czytaniem. Materiały z atrakcyjnymi, przyciągającymi uwagę ilustracjami są w stanie przykuć uwagę dziecka i zatrzymać ją na dłużej.